28 Mart 2014 Cuma

Devrim Arabaları

Merhaba!
Bugun sizlere ilk otomobilimiz Devrimin başlamadan biten trajik hikayesini anlatacağım. Traji-komik deselerde benim yüreğim bu hikayeye komik demeye bile el vermiyor.

1961 yılında, ithal ikameci politikalar hatirlanip, Bu ülkenin yerli otomobili olması fikri ortaya atılır. Bu fikir üzerine Türk mühendisleri 4,5 aylık bir sürede diferansiyelinden vitesine, motorundan kaputuna, İlk türk otomobili “Devrim”i üretirler.  4 tane üretilen Devrimin  2 eşi 1961 yılında yakılır günümüze kalan Devrim, ise üretildiği  Eskişehir Tülomsaş'ta hüzün icinde yatıyor. 
Devrimin hikayesine gelirsek, 1961 yılında, 20 Türk Mühendisin olağanüstü  çabası sonucu 4,5 ayda yapımı tamamlanan “Devrim” 29 Ekim Cumhuriyet kutlamalarında boy göstermek üzere Eskişehirden trenle Ankaraya  yola çıkar.Trende bir kıvılcım olurda "yangın çıkar " ihtimaline  karşı deposuna 100m ileri getirebilecek kadar benzin koyulur.Ankarayaya geldikten sonra  Sıhhıyeden yakıt ikmali yapılacak olan Devrimin Siyah olan makam aracını Cemal Gürsel  seçer. Konteje yetişmek üzere yola koyulan Devrim 100 metre ilerledikten sonra tekliyip ve durunca Devrim karalanir Hatta o zaman,  Cemal Paşa “Garp gibi düşünüp araba üretiyor, Şark gibi davranıp benzin koymuyorsunuz” diyerek öfkesini belli eder. Bu durum üzerine Devrim arabalarının yakılmak üzere cezalandırılır. Günümüze kalan Devrim Eskişehir'de misafirlerini ağırlıyor. Misafirler Tülomsaş'ta Bu ülkenin çalınan gelecegine , Devrimin yalnızlığına yas tutuyor.
İşte Devrim arabalarını Trajik hikayesi böyle son buluyor.
NOT : 1961 yılında 4 adet üretilen DEVRİM Otomobillerinden sadece birisi günümüze ulaşmıştır. TÜLOMSAŞ Müzesi bahçesinde, özel olarak yapılan camlı garajda muhafaza edilen DEVRİM Otomobili halen çalışır durumdadır. Eskişehire gidildiğinde mutlaka ziyaret edilmeli eğer Eskişehire yolunuz düşmezde 2008 de yapılan Devrim Arabaları Filmini izlemenizi tavsiye ederim.
Sevgiler,

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder