8 Mayıs 2014 Perşembe

Gustav Klimt Ressamlar Dizisi#4#





Anne Çocuk

Sanayileşme devrimi sonrasında, Endüstrileşmenin olumsuz etkilerinin hissedilmesiyle İngiltere’de Art Nouvea adı altında bir sanat akımı başlamıştır. Art Nouvea olarak adlandırılan bu akımın amacı, makinenin yok etmeye başladığı zanaatkarane işçiliğe saygıyı tekrar kazanmaktır. Ayrıca İngiltere’de 19. yüzyılın ikinci yarısında egemen olan Victoria döneminin zevksiz ağır süslemeciliğine karşı bir tepkidir de  bu akım.
Bu akımın sanatçılarından biri olan Gustav Klimt, eserlerinde Art Nouveau ve Sembolizm’i ustaca bütünleştirmiş bir ressamdır bugün sevdiğim bir kaç eserinden bahsetmek istiyorum.

1862 yılında Viyana’da dünyaya gelen Gustav Klimt, 1876’ da Viyana Halk Sanat Okuluna girmiştir. 1886-1892 yılları arasında Burgteater ve Viyana Sanat Tarihi Müzesi’nde duvar resimleri yapmış, Eserlerinde çoğunlukla altın rengini ve kadın figürünü çalışmalarında kullanmıştır. Klimt eserlerinde resimlerindeki kadınlar çıplaktır ve çıplaklık gerçektir. Bu çıplak kadınlar, doğurganlıklarıyla sonsuzluğu da sembolize ederler
“Beethoven Friz’
Beethoven Friz
Klimt, bir başyapıt olarak anılan “Beethoven Friz’i” 1902 yılında yapmıştır. Sergiden sonra yerinden kaldırılacak düşüncesiyle eserini ucuz ve taşınabilir malzeme ile çalışmış ve bu nedenle daha sonra frizin restorasyonu sırasında ciddi sıkıntılar yaşanmıştır. Eserin uzunluğu 34,14 m yüksekliği ise 2 Metredir. Beethoven Friz, sergi sonunda büyük bir koleksiyoncu olan Carl Reinighaus’a satılmıştır. Yedi parçaya bölünerek sökülen bu yapıt, tam 12 yıl boyunca Viyana’da bir depoda muhafaza edilmiştir. 1915 yılında o dönemin en büyük Klimt koleksiyoncusu olan August Lederer tarafından satın alınmıştır. Klimt’in başyapıtlarından olan bu eser, 1973 yılında Avusturya hükümeti tarafından satın alınmış ve 10 yıla yakın bir sürede oldukça maliyetli bir şekilde restore edilmiştir.
Klimt’in bu eserde, insan vücudundaki geometrik şekillerden yola çıkarak, bedeni bezenmiş bir şifreye dönüştürme çabası dikkat çekmektedir. Bu çalışma Klimt’in ‘altın çağ’ına başlangıç yaptığı eser olarak sayılmakta ve sanatçının gelişiminde önemli bir rolü olduğu düşünülmektedir.
Schubert at the Piano
Gustav Klimt: Adele Bloch-Bauer                                 
Ferdinand Bloch, 1903’ün yazında, eşinin ailesine o Ekim’deki evlilik yıldönümleri için hediye etmek amacıyla eşinin bir portresini yapılması için sipariş verdi. Ancak resim ancak 1907 yılında tamamlanabildi. Bu resimde, Adele’in altın bir tahta oturmuş, üzerine oldukça lüks dekore edilmiş altından bir elbise giymiş olduğu görülmektedir. Klimt’in imzası, dekoratif elementlerdir: üçgenler, yumurtalar, gözler… Elbisesine doğru akan saçları, ressam ile modeli arasındaki özel ilişkinin ipucudur. Bu, Adele Bloch-Bauer’in iki portresinden ilkidir. İkinci portrenin yapımı 1912’de asıl görüntüsünü tamamlar.
İkinci Dünya savaşı sırasında el konulan bu resim, Bugün New York’ta, Neue Galeri’de muhteşem azametiyle sergilenmektedir.

Adele Bloch-Bauer
Adele Bloch-Bauer




VİRGİN

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder